W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies.
Więcej w "Polityce prywatności".
Kontynuuj
Test quada: Can-am Outlander 800R EFI XT-P MAX – „bombowa” jazda we dwoje?
• Test quada: Can-am Outlander 800R EFI XT-P MAX – „bombowa” jazda we dwoje?
Jarek Kobierski
Outlander 800R XT-P w wersji MAX przeznaczony jest do długich wycieczek w dwie osoby. Jego zastosowanie może być tak różne, jak różne są potrzeby użytkowników. Od romantycznych wypadów w środek niczego, po patrole leśne czy wspólne wypady na biwak, bądź na ryby. Możliwości holownicze tego quada (590 kg) pozwalają także na zabranie większej ilości bagażu i zaszycie się w głuszy na dłużej.
Testowana przez nas wersja Outlandera wyposażona została w dwuzakresowe dynamiczne wspomaganie kierownicy DPS (Dynamic Power Steering), nowy mechanizm blokady przedniego mostu – Visko-Lok QE z jeszcze szybszym automatycznym załączaniem, mocniejszą prądnicę 650-watową i seryjną wyciągarkę BRP XL300 – z przewodowym pilotem ukrytym pod pokrywą przedniego bagażnika. Wspaniały perlisty czarny kolor posiada żółte boczne panele doskonale komponujące się z czarno-żółtymi aluminiowymi felgami, na których osadzono 26” opony Carlisle. Quad wyposażony został we wzmocniony zderzak przedni, demontowalne i wymienne boczne fartuchy przeciwbłotne, osłony na ręce oraz centralną płytę ochronną pod całą ramą. Standardowo mamy w tylnym niezależnym zawieszeniu system TTI, dbający o właściwą geometrię kół w trakcie amortyzacji w terenie. Przednie zawieszenie z kolei zostało lekko podniesione po to, aby przy wydłużonej konstrukcji lepiej radzić sobie z napotykanymi przeszkodami.
Obejrzyj film z jazd Can-Am`em Outlanderem przygotowany przez TV Quadzik:
W MAX`ie pasażer ma oddzielne siedzisko z podparciem na plecy i z osobnymi rączkami do trzymania – wedle preferencji. Podróżujący nie dotykają się kaskami, a podesty dla „gościa” są oddzielne, co pomaga również w zachowaniu dystansu w przypadku stóp i ud podróżujących. Testowa wersja z powodzeniem nadaje się także do samotnych wypadów. Demontując w bardzo łatwy sposób oparcie możemy cieszyć się szybką jazdą i wrażeniami z chodzenia bokami tym kolosem.
Can-Am Outlander 800R EFI XT-P MAX 4x4 DPS wyposażony jest w pakiet homologacyjny, który został dokładnie przemyślany. Kierunkowskazy są elastyczne, lekko schowane w orurowanie, podobnie jak odblaski zamontowane w specjalnie przygotowanych na to miejscach. Kształt bagażników pozwala na bardzo szybkie i proste przytroczenie dodatkowego ekwipunku wyprawowego. Tylny bagażnik mogący udźwignąć 90 kg posiada bryzgoszczelny schowek mieszczący standardowy zestaw kluczy. Przedni bagażnik przewiezie ładunek o masie 45 kg.
W Outlanderze mamy centralny hamulec w lewej ręce oraz hamulec nożny. Cała kierownica jest obudowana plastikiem na końcach przechodzącym w osłony rąk. Pierwsze przekręcenie kluczyka z automatu załącza światła mijania. Jeżeli chcemy jeździć bez świateł, musimy przekręcić kluczyk mocniej w prawo. Po zgaszeniu silnika, przez kilka sekund światła palą się nadal. Na bardzo czytelnym wyświetlaczu licznika znajdziemy wskaźniki: świateł, napędów, kontrolkę silnika, przełożenia, prędkości, przebiegu (także dziennego), hamulca postojowego (Park Break), temperatury, obrotów silnika oraz poziomu paliwa.
Dwustopniowe dynamiczne wspomaganie kierownicy w zależności od terenu lub preferencji użytkownika pracuje w dwóch zakresach siły wspomagania. Załączanie zakresów odbywa się elektronicznie z pozycji rider’a na lewej manetce. Do zmiany DPS wykorzystywany jest ten sam przycisk, co do funkcji „override”, a o wejściu w tryb regulacji informuje nas komunikat wyświetlany na liczniku. Silnik wspomagania umieszczony został na wysokości górnej części bieżnika opony, zmniejsza to ryzyko pracy urządzenia w wodzie.
Pojazd uruchamiany jest starterem – na biegu jałowym bez, a na każdym innym przełożeniu z hamulcem. Biegi wrzucane są bez hamulca. Na zimnym silniku słychać zgrzytnięcia, na rozgrzanym nie ma problemu w całym zakresie przełożeń. Po zmianie biegu przy niskich obrotach nie jest odczuwalne szarpnięcie przy ruszaniu. Bardzo szeroka manetka gazu pozwala na operowanie kciukiem – nawet w trakcie jazdy po dużych nierównościach czy w ostrych zakrętach. Seryjnie posiada blokadę dla uczącego się lub mniej doświadczonego rider’a. A jest, co blokować...
Podjazdy na wzniesienia nie stanowią problemów. „Kopnięcie” z miejsca jest wystarczające, aby wspiąć się nawet na najwyższe górki. Do tego jeszcze długość pojazdu przy zjazdach i najazdach czyni go stabilnym. Zjazdy wspomagane są w pełni zadowalającym hamowaniem silnika – można je pokonywać bezstresowo bez używania hamulca. Same „heble” tego kolosa pozwalają na szybkie zatrzymanie quada. Problemem jest tutaj tylko długość ramy, która w uzasadnionych przypadkach zawisa na przeszkodzie. Długość pojazdu odczuwa się także w momencie szybkiego pokonywania nierówności poprzecznych. Chociaż zawieszenie radzi sobie doskonale, to rama ma tendencję przycierania o „glebę”.
Zbieranie zakrętów tym quadem odbywa się tak samo bezstresowo jak wersją krótką. Wbrew pozorom „zawiasy” tak trzymają quada, że przechyły nie są w ogóle odczuwalne. Inaczej jest w przypadku kręcenia bączków. Jego długość czasami może nastraszyć. Przemieszczanie się w dwie osoby dostarcza wymaganego komfortu. Oczywiście szybka jazda i ostre hamowanie muszą być wspierane świadomością pasażera. Niewłaściwe zachowanie się „plecaczka” może stworzyć problemy. Podjazdy z pasażerem, dzięki mocy quada i podparcia dla osób są bardzo komfortowe, nawet przy stromych najazdach.
Quad jest Bombowy. Zaskakuje lekkością jego prowadzenia, osiągami i użytecznością. Testowany Outlander bardzo dobrze, jak na quada dwuosobowego, radzi sobie w każdym terenie, do tego daje znakomity komfort podróżowania we dwoje.
Can-am Outlander 800R EFI XT-P MAX - parametry techniczne
CVT, przełożenia H, L, N, R i P – EBS w standardzie
Napędy:
Selektywne 4WD/2WD, Visco-Lok
Zawieszenie przednie:
Podwójne A-arm, skok 203 mm
Zawieszenie tylne:
Niezależne TTI, skok 229 mm
Hamulce przednie:
Dwie hydrauliczne tarcze umieszczone przy moście
Hamulce tylne:
Tarcza hydrauliczna umieszczona na wałku napędowym
Opony przód:
Carlisle ACT AT26 x 8 x 12 (660 x 203 x 305) mm
Opony tył:
Carlisle ACT AT26 x 10 x 12 (660 x 254 x 305) mm
Wymiary dł. x wys. x szer. (mm):
2387 x 1168 x 1143
Rozstaw osi (mm):
1499
Wysokość siedzenia (mm):
877
Prześwit (mm):
305
Masa sucha (kg):
326
Pojemność zbiornika paliwa (L):
20
NA PLUS: - Homologacja. - Bardzo dobre osiągi. - Komfort jazdy pasażera. - Stabilność w zakrętach i na najazdach. - Poprawne hamowanie silnikiem. - Dwuzakresowe wspomaganie kierownicy.
NA MINUS: - Słabo osłonięte tylne manszety. - Kłopotliwy dostęp do filtra powietrza. - Wysoka cena. - Nieosłonięty akumulator.
Podziękowania dla: - Quady Śrem KT Racing Team - www.quadysrem.plza udostepnienie quada do testow, - Motoklubu Oborniki za udostępnienie terenów do jazdy.
Tekst: Marcin Stachura, Zdjęcia: Jarek Kobierski
Obszerny artykuł wraz z testem Can-Am Outlander 800 XT-P MAX znajdziesz w dwumiesięczniku QUADZIK - polski magazyn o quadach nr 6-2009 (7). Galerie powiązane z artykułem: • Can-Am Outlander 800 XT-P MAX - TEST